.

Det var inte omöjligt. Jag har klarat det. Att slå världsrekord i ultradistans på roddmaskin.
25-26 september 2010 blev jag världsrekordhållare.

söndag 23 oktober 2011

Personbästa!

Tårta, gräddiga såser, torra bubblor, mer god mat och ännu mer bubblor är tydligen uppladdningen som ska till för ett personbästa på 10 000 meter roddmaskin. Igår stod det familjefest på programmet, en härlig dag som slutade någonstans efter midnatt, med mängder av mat och gott att dricka.

När jag satte mig på roddmaskinen ikväll var jag kanske inte helt upplagd för att testa gränserna, magen kände fortfarande av gårdagens extravaganser. Men det är något magiskt med träning. Så fort jag hade tagit första taget var fokusen på topp. Jag hade bestämt mig för att hålla stadigt tempo de första 5000 meterna och sedan öka. Efter 6000 meter kom mjölksyran. Då var det bara att koppla in envisheten och tänka 500 meter i taget.

"om 500 meter får jag göra en tempoväxling!"

" kom igen, om bara 500 meter är det dags för teknikbyte."
" först när låten är slut är det ok att kolla på displayen hur långt det är kvar"

Knepen för att klara ytterligar 500 meter är många. Sista biten spurtade jag som en dåre. När displayen visade 0 meter kvar att ro hade jag andhämtning som en tjur i Pamplona. Jag hade verkligen inte räknad med personbästa och är extremt nöjd över att formen kommer tillbaka fortare än väntat!

6 kommentarer:

  1. Hej Grattis till personligt rekord på 10 000 m. Hur ska man träna roddmaskin effektivt långpass 3 dagar 10-15 000 m eller är det för kort-långt, och intervall 1 dag /vecka hur bör dem se ut.
    Mvh Gunnar

    Ps. Vad fick du för tid på rekordet Ds.

    SvaraRadera
  2. Tackar! Vad har du för mål med din distansträning, är det att bli bra på 10 000 meter, att bli bra på maraton eller att köra ultradistanspass? Upplägget är helt beroende på vad du har för mål så låt mig veta och du får tips!

    p.s. Personbästan utanför tävling är lite som en egen karamell att njuta av, de blir bäst om man håller dem för sig själv. d.s.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Målet med träningen är att må bra i kroppen (Diabetiker) bli stark i mage-rygg, och även köra någon maraton. Gärna förslag på maraton träning. Kör cykel på sommar halvåret och behöver komplettera med denna typ av träning.
    Vilken bra sida du har intressant att läsa, och hålla sig motiverad.
    Mvh Gunnar

    SvaraRadera
  4. Kul att du gillar bloggen :)
    Jag skulle rekommendera att du kör 3 roddmaskinspass/vecka och kompletterar med styrketräning. För att klara långa sträckor är styrketräningen mycket viktig!
    Första roddpasset bör vara ca 60 min långt, uppbrutet på 15 minutersintervaller. Kör hårt 15 min, vila 1 min, kör hårt ytterligare 15, vila 1 osv
    Andra passet kör du hårda intervaller i 30 min. Bryt upp intervallerna på 7.5 min vardera och kör varannan intervall precis under mjölksyratröskeln.
    Tredje passet kör du distans i jämnt tempo där du första veckan kör 10 000 meter, andra veckan kör 15 000 meter och tredje veckan 20 000 meter.
    Det blir med andra ord ett rullande schema på tre veckor.
    Glöm inte att äta och dricka ordentligt innan och efter träning, speciellt med tanke på din diabetes. Och ta med dig dextropur eller liknande när du tränar, utifall blodsockret sjunker.
    När du väl är laddad att köra ditt maraton blir mat under tiden extra viktig, det är därför jätteviktigt att du lägger in matpauser!

    SvaraRadera
  5. Hej igen!
    Måste fråga några saker till...
    Styrketräning är inte min starka sida, det räcker inte att lägga till sittupps-armhävningar eller bör det vara vikter också. Vad är viktigast då armar, ben, bålen, rygg? Jag skaffade en egen Concept2D för att jag tycker inte om gym biten maskiner-hantlar det blir liksom inte av (Det är så långt från mig som gillar skidåkning-cykel mm. Eller vet du någon annan träning man kan hitta på.

    Maraton träningen:
    1:a passet 15min vila 1min 15min vila 15min vila 15min
    vilken puls över eller under mjölksyretröskel??
    Hur många drag/minut bör man ligga på de olika passen??
    Tack på för hand att du bryr dig.
    Mvh Gunnar

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Man behöver inte älska gym och kan komma långt med hemmaträning. På Stadium säljer de Casalls Exetube, ett gummiband med handtag som är väldigt användbart. Övningar kan du hitta på youtube om du söker på Exetube övningar. Ett annat tips, för att träna ben, är att fylla pet-flaskor med vatten och lägga i en ryggsäck som du har på dig när du gör knäböj.
    Viktigast att fokusera på är ben (baksida lår) samt rygg, axlar samt sneda och raka bukmuskler.

    Under första passet gör du ligga på 80-85% av din maxpuls, andra passet bör du ligga över 90% på de tunga bitarna och tredje passet endast 75%.
    Kör på det antal drag/minut som är bekvämt för dig, men ha inte för tungt motstånd (ca 5-6 brukar vara lagom för att hålla bra teknik)

    Det är jättekul att du fastnat för roddmaskin och jag hoppas det går bra för dig. Hör av dig om du har fler frågor!

    Hälsningar Annika

    SvaraRadera