.

Det var inte omöjligt. Jag har klarat det. Att slå världsrekord i ultradistans på roddmaskin.
25-26 september 2010 blev jag världsrekordhållare.

fredag 1 oktober 2010

Veckans roddpass, v. 39

Snart kommer jag att börja träna på explosivitet för att bli snabbare och starkare. Testa det här passet du med!

5 min uppvärmning, lugnt tempo
4x (2 min maxfart och 3 min aktiv vila)

Med aktiv vila menas att du fortsätter ro, fast i ett lugnt tempo. Låt inte farten gå under 23 s/m (drag per minut) under den aktiva vilan.

2 kommentarer:

  1. Hej Annika

    Jag har precis fått en allvarlig knäskada och måste testa skonsammare träning än löpning och tror rodd kan vara bra.

    Har du några tips på bra roddmaskiner för hemmabruk som helst är smidiga och inte svindyra?

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Verkligen jättesynd att du har fått en knäskada! Rodd är för det mesta ett skonsamt alternativ, om man använder en bra teknik och försöker hålla tempot till max 30 drag/minut.

    Av de roddmaskiner som jag har testat är Concept2 absolut överlägsen. Tyvärr är de ganska dyra, tror att de ligger på ca 15 000:-. Själv har jag inte roddmaskin hemma utan tränar på gymmet. Kanske kan det vara ett alternativ för dig med? T.ex. bruka de flesta Friskis o Svettis ha roddmaskiner. Ett halvårskort kostar ca 1500:- och då kan du även köra spinning som också är skonsamt om man har knän som bråkar.

    Hoppas att det löser sig med din träning!

    SvaraRadera