.

Det var inte omöjligt. Jag har klarat det. Att slå världsrekord i ultradistans på roddmaskin.
25-26 september 2010 blev jag världsrekordhållare.

onsdag 16 mars 2011

Välj rätt motstånd på roddmaskinen

Jag fick en fråga om motståndet på roddmaskinen, vad som kan vara bra att ställa in mostståndsreglaget på fläkthjulet på. Det är en helt klart viktig fråga som förtjänar ett eget inlägg.

De flesta jag ser på gymmet tränar på 10:an, dvs så tungt som möjligt. Nackdelen med att köra så tungt är att tekniken ofta blir lidande. Tro mig, ska du köra längre sträckor vill du inte att tekniken blir lidande. En bra teknik kan göra skillnad på så mycket som 1000 meter under en timmes rodd. Det betyder att du inte nödvändigtvis behöver ro fortare bara för att du ror tungt.

Hur ska man då tänka med motståndet? Det finns inga egentliga klara riktlinjer MEN planerar man att köra rodd ofta ska man bekanta sig med begreppet drag faktor (drag factor på engelska). Eftersom motståndet på maskinen styrs av luften så påverkas det även av luftfuktighet och temperatur. Genom att kalibrera maskinen kan du få en exakt drag faktor att jobba med. Var noga med att använda samma drag faktor varje gång du tränar. Själv tränar jag med en dragfaktor på 120, kör marathon med en drag faktor på 110 och slog världsrekordet med en drag faktor på 85. Ju längre du kör, desto lägre bör drag faktorn vara, då orkar du längre och inte minst sparar du händerna!

3 kommentarer:

  1. Gick rätt bra att ro i en timme, inga problem....
    http://bloggar-mu.norran.se/bertilorjestad/2011/03/17/60-minuters-rodd/

    SvaraRadera
  2. Hej Annika!
    Vad menas med dragfaktor??
    M.v.h. Gunnar

    SvaraRadera
  3. Hej Gunnar!
    Enkelt förklarat är dragfaktorn ett mått på hur "hårt" man ror på roddmaskinen, dvs vilken tyngd man får när fläkten drar runt luft i hjulhuset.

    SvaraRadera