.

Det var inte omöjligt. Jag har klarat det. Att slå världsrekord i ultradistans på roddmaskin.
25-26 september 2010 blev jag världsrekordhållare.

fredag 19 augusti 2011

Säg inte att jag måste eller bör!

Jag hade nästan bestämt mig. Var till 99 % säker på att testa en nybörjarkurs i yoga. Sedan läste jag det här blogginlägget och råkade gå in på den här sidan. Tillsammans står de för allt som tidigare hållit mig tillbaka när det gäller att testa yoga: gräns till fanatism.

Sidor som uppmanar till att jag måste eller bör göra någonting för att prestera bättre gör mig rädd. Alla är individuella, det som passar en kanske inte passar någon annan. Det finns helt enkelt inte några patentlösningar som fungerar på precis varenda människa. Dessutom finns det andra aspekter av yogan som i mina ögon ger lite sektvarningar. Jo, jag vet att det inte är en sekt men att behöva upprepa mantran och böner känns..... obehagligt. Därför är sidor med yogaskolor som profilerar sig med avmagrade yogisar i slitna klädedräkter extra skrämmande. Jag vill kunna få fördelarna med yoga utan de andliga bitarna, utan påtryckningar att förändra mitt liv, min kost och min uppfattning om världen.

3 kommentarer:

  1. Håller med dig precis i det du säger. Jag tror att övningarna i sig är jättebra. Men vill inte heller ha allt det andra som ingår.

    SvaraRadera
  2. jag är inte heller ett fan av andligheten. jag vill åt yogan för kroppens skull. och det är ju därför lite lustigt att det är mojo-bloggen du länkat till. monika, som skrivit inlägget, är motsatsen till den där typiska yogin man tänker på när man tänker på yoga. konceptet mojo-yoga är perfekt för de som vill yoga utan att få allt det där andra på köpet. :) nu orkade jag inte riktigt läsa hela den där texten som hon citerade, men hon är enligt mig fantastisk.

    SvaraRadera
  3. Träningsglädje: Jag tror säkert att Monika är en jättebra och engagerad person. Mojo-yoga kan jag inte säga någonting om eftersom jag inte testat, kanske är det precis vad jag letar efter?! Det jag reagerade på i inlägget på hennes blogg var helt enkelt tanken på "måste/bör" för att öka prestationen. Det finns så mycket som vi kanske borde addera till vår träning för att bli bättre; mer allsidighet, rörlighetsträning, akupunktur, naprapatsessioner, funktionell styrketräning.... listan kan bli lång. Nu hade hon visserligen lånat texten, men som sagt, det är "måste/bör"-aspekten i hennes inlägg jag reagerar på, inte hennes sätt att utöva yoga.

    Anja: Kul att se dig igen! Hoppas att allt går bra med rodden!

    SvaraRadera