.

Det var inte omöjligt. Jag har klarat det. Att slå världsrekord i ultradistans på roddmaskin.
25-26 september 2010 blev jag världsrekordhållare.

söndag 29 augusti 2010

Inte ett dugg spännande

Att endast hålla 60-65% av sin maxpuls är inte ett dugg spännande, det är inte svettigt men det kan vara ganska skönt. Nu börjar jag äntligen få in takten och behöver inte kika på pulsklockan hela tiden för att veta att jag är inom rätt intervall. Därmed är det snart dags för det stora testloppet på 8 timmar....

6 kommentarer:

  1. Hur gör du för att inte "tröttna" när du sitte rpå roddmaskinen så länge? Just rodd tycker jag är svårt att motivera ig själv med. Man sitter på ett och samma ställe, man ser en och samma sak, man är upptagen med hela kroppen på ett helt annat sätt än med löpning på löpband eller trappmaskin/crosstrainer, där jag inte har några problem att hålla på någon timme. Är det bara pannben eller du kanske finner just rodd väldigt roligt?

    Väldigt rolig och annorlunda blogg och jag önskar dig all lycka med världsrekordförsöket! :)

    SvaraRadera
  2. Visst är det så att jag tycker att rodd är det roligaste som finns...nästan jämt iaf =) Men jag tror inte det har så mycket med pannbenet att göra utan mer med att hitta ett specifikt mål.

    För att komma upp i längre distanser och tider kan det vara en idé att bryta upp tiden i mindre delar. Testa att ro en "pyramid":
    10 min med låg fart (ca 24 s/m)(s/m betyder drag per minut)
    10 min med något högre fart (ca 27 s/m)
    10 min med hög fart (30-32 s/m)
    10 min med något högre fart (ca 27 s/m)
    10 min med låg fart (ca 24 s/m)

    Jättekul att du gillar min blogg! Hör av dig igen om du vill ha fler tips på roddpass!

    SvaraRadera
  3. Kul, tack! Är det okej om jag delar med mig utav ditt rodd-pass på min blogg, med hänvisning hit såklart?

    Fler roddpass vore givetvis jätteroligt att få tips på! Har du handskar när du ror, jag får så lätt blåsor i händerna (vek hud, haha).

    SvaraRadera
  4. Helt ok om du lägger upp det på din blogg och hänvisar hit! Kollade in din blogg och den är verkligen inspirerande! Och tack för att du gav mig en idé om att lägga upp ett roddpass varje vecka =)

    Tills dess kan du testa min favorit: Intervall 4x15 min med 4 min vila mellan varje. Splitta upp varje 15 min så att du kör:
    6 min på ca 90% av maxpulsen
    9 min på ca 75% av maxpulsen

    I början körde jag med handskar, men om du kör längre sträckor kan handskarna i sig orsaka blåsor. Testa istället att tejpa fingrarna med textiltejp. Vanligtvis är det pek- och långfinger som tar stryk, så tejpa mellan lederna.

    Lycka till med dina mål och din roddträning (som jag hoppas lite på att du ska fastna för)

    SvaraRadera
  5. Tack för alla tips! Så fort jag blir frisk, ska jag testa dina tv pass, det ska bli jätteroligt! Har även delat med mig utav dina två pass till mina läsare :)

    SvaraRadera
  6. Oj, hoppas att det inte är något allvarligt utan att du blir frisk snart! Krya på dig!!

    SvaraRadera